Ο Κρίστοφερ Νόλαν, ο άνθρωπος που έκανε το κοινό να φιλοσοφεί μέσα από τα blockbusters, αφήνει πίσω του τη σκιά του Οπενχάιμερ και βουτάει στον πιο διαχρονικό μύθο όλων. Η νέα του ταινία, «The Odyssey», μεταφέρει στην οθόνη το έπος του Ομήρου, εκεί όπου η λογική και η μοίρα συγκρούονται μέσα στη θάλασσα του ανθρώπινου πόθου για επιστροφή.
Το πρώτο trailer της «Οδύσσειας» του Νόλαν αποκαλύπτει ένα έπος
Το πρώτο trailer που κυκλοφόρησε από την Universal δεν αφήνει αμφιβολίες: ο Νόλαν δεν επιχειρεί μια απλή μεταφορά. Δημιουργεί μια κινηματογραφική Οδύσσεια, στην κυριολεξία και τη μεταφορά. Ο Matt Damon ενσαρκώνει τον Οδυσσέα με εκείνη την ήρεμη ένταση που πάντα κουβαλά στους ρόλους του — έναν ήρωα που έχει δει τον πόλεμο και τώρα πρέπει να πολεμήσει τον εαυτό του για να γυρίσει σπίτι.
Η Anne Hathaway ξανασυναντά τον Νόλαν, αυτή τη φορά ως Πηνελόπη· η υπομονή της μοιάζει να είναι η άλλη όψη του έπους, ο καθρέφτης του ηρωισμού που δεν κρατά σπαθί, αλλά αντοχή. Στο πλευρό τους, μια σχεδόν μυθική διανομή: Tom Holland ως Τηλέμαχος, Robert Pattinson ως Αντίνοος, Charlize Theron ως Κίρκη, Zendaya ως θεά Αθηνά, και Lupita Nyong’o σε ρόλο που ακόμη κρατείται μυστικός.

Από τα πρώτα πλάνα βλέπουμε μια αισθητική που θυμίζει ταυτόχρονα Inception και Dunkirk. Ρεαλιστική, αλλά με εκείνο το υπερβατικό φίλτρο που κάνει τον Νόλαν μοναδικό. Το Τρωικό Άλογο, οι Σειρήνες, η Κίρκη, όλα ζωντανεύουν μέσα από την ψυχολογική ένταση που πάντα τον απασχολεί. Tι σημαίνει να χαθείς για να επιστρέψεις.
Ο Κρίστοφερ Νόλαν μετατρέπει την Οδύσσεια σε κινηματογραφικό έπος
Ο ίδιος ο Νόλαν έχει δηλώσει πως η Οδύσσεια ήταν πάντα μέσα του. “Όλα τα φιλμ που έχω κάνει”, είπε στο Empire, “είναι, στην ουσία, παραλλαγές της Οδύσσειας. Είναι το θεμέλιο της αφήγησης — η επιστροφή, η δοκιμασία, ο χρόνος, η μνήμη.” Κι αυτή η παραδοχή μοιάζει σαν να κλείνει έναν κύκλο. Aπό το Memento μέχρι το Interstellar, ο Νόλαν πάντα γύριζε γύρω από την ίδια ιδέα. Μόνο που τώρα, την αγγίζει απευθείας.
Η ταινία κάνει πρεμιέρα στις 17 Ιουλίου 2026 και ήδη όλοι τη χαρακτηρίζουν ως το επόμενο μεγάλο κινηματογραφικό γεγονός. Δεν είναι μόνο η υπόσχεση ενός έπους γεμάτου θεούς, τέρατα και θαλασσοταραχές. Είναι η προσδοκία ότι ο Νόλαν θα βρει ξανά τρόπο να μιλήσει για την ανθρώπινη ψυχή μέσα από τη μυθολογία.

Στην Ελλάδα, η ταινία αυτή αποκτά σχεδόν συναισθηματική διάσταση. Ο Όμηρος δεν επιστρέφει απλώς στο Χόλιγουντ με άλλο ένα blockbuster φέρνει μαζί του μια κινηματογραφική επιστροφή που ξεπερνά τα συνηθισμένα . Το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης που έμαθε στους θεατές να σκέφτονται το χρόνο ως συναίσθημα, καταπιάνεται με το απόλυτο ελληνικό έπος, κάνει την αναμονή σχεδόν προσωπική υπόθεση.
Όταν ο Νόλαν βάλει την κάμερά του να πλεύσει στο Αιγαίο, ίσως η Οδύσσεια πάψει να είναι ένα μάθημα λογοτεχνίας. Ίσως γίνει ξανά αυτό που ήταν πάντα. Mια ιστορία για το πώς γυρνάς σπίτι, ακόμα κι αν δεν ξέρεις πού είναι αυτό.

