Έπειτα από έξι χρόνια ανάπτυξης, η Amazon αποφάσισε να δώσει επίσημο όνομα στο διαστημικό της στοίχημα. Το Project Kuiper, το φιλόδοξο δίκτυο δορυφόρων χαμηλής τροχιάς που υπόσχεται internet παντού, μετονομάζεται σε Amazon Leo. Ένα όνομα που “κλείνει το μάτι” στην τεχνολογία Low Earth Orbit (LEO) και δείχνει ότι το project αφήνει πια πίσω του τη φάση των πειραμάτων.
Το όνομα αλλάζει, αλλά ο στόχος παραμένει ο ίδιος: παγκόσμια πρόσβαση στο διαδίκτυο σε περιοχές όπου το σήμα είναι ανύπαρκτο ή ασταθές. Με πάνω από 3.000 προγραμματισμένους δορυφόρους, η Amazon φιλοδοξεί να “σκεπάσει” το 95% του πλανήτη με γρήγορη και αξιόπιστη σύνδεση.
Ένα όνειρο που άργησε να πάρει τροχιά
Το Project Kuiper ανακοινώθηκε το 2019, αλλά το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε μόλις φέτος, τον Απρίλιο του 2025, όταν εκτοξεύτηκαν οι πρώτοι 27 δορυφόροι του δικτύου. Μέχρι τότε, η Amazon είχε περιοριστεί σε δοκιμές και παρουσιάσεις πρωτοτύπων – από τις κεραίες των χρηστών μέχρι τις “laser mesh” συνδέσεις που θα επιτρέπουν στους δορυφόρους να επικοινωνούν μεταξύ τους με φως.
Την ίδια ώρα, ο αντίπαλος Starlink της SpaceX προχωρούσε με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Από το 2020 προσφέρει ήδη υπηρεσία σε χιλιάδες περιοχές, έχει συνάψει συμφωνία με την T-Mobile για δορυφορικά μηνύματα και έχει φτάσει μέχρι τα αεροπλάνα, προσφέροντας internet εν πτήσει.
Το Amazon Leo λοιπόν δεν είναι απλώς μια αλλαγή ονόματος. Είναι δήλωση πρόθεσης. Ένα σημάδι ότι η Amazon θεωρεί πλέον το δίκτυό της προϊόν έτοιμο να παρουσιαστεί στον κόσμο – ακόμη κι αν δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.
Από πείραμα σε εμπορική πραγματικότητα
Η Amazon δεν έχει ακόμη ανακοινώσει ημερομηνία επίσημης διάθεσης για ιδιώτες ή επιχειρήσεις, όμως άνοιξε ήδη τη σελίδα Amazon Leo, όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εγγραφούν για ενημερώσεις. Είναι το πρώτο βήμα προς μια εμπορική υπηρεσία που θα μπορούσε να μεταμορφώσει την πρόσβαση στο διαδίκτυο σε απομακρυσμένες ή αναπτυσσόμενες περιοχές.
Αν η Amazon καταφέρει να συνδυάσει την υποδομή της με την εμπορική της εμπειρία και τις υπηρεσίες cloud, τότε το Amazon Leo μπορεί να γίνει κάτι περισσότερο από ανταγωνιστής του Starlink. Μπορεί να γίνει το “Amazon Prime” του ουρανού.
